2015_02_25
Suomen referenssit

Levin Matkailukeskus Oy

Levi vetää työvoimaa Hangosta asti

Levin Matkailukeskus Oy työllistää toimitusjohtaja Ari Aspian mukaan 90 vakituista työntekijää. Syys-huhtikuulle sijoittuvana sesonkina vakituisen henkilökunnan avuksi tarvitaan 60–80 kausityöntekijää. Eniten määräaikaista henkilökuntaa tarvitaan ravintola- ja keittiötehtäviin.

Yhtiö ei käytä lainkaan vuokratyövoimaa. Koko henkilökunta palkataan suoriin työsuhteisiin, mikä alkaa olla alalla harvinaisuus. Myös rekrytoinnit hoidetaan hyvin pitkälti itse. Osa työntekijöistä rekrytoidaan lähialueelta, mutta monet tulevat pidemmänkin matkan päästä.

– Meille tulee paljon sesonkityöntekijöitä esimerkiksi Hangosta, Turusta, Naantalista ja Savonlinnasta. He työskentelevät näissä kaupungeissa kesäsesongin ja tulevat meille talvikaudeksi, Aspia sanoo.

Maine siivittää rekrytointeja

Aspia kertoo Levin tekevän aktiivista yhteistyötä TE-toimistojen ja ammattioppilaitosten kanssa. Ravintolapäälliköt kiertävät merkittävimmissä kaupungeissa rekrytointimatkoilla ja pitävät työpaikkahaastatteluja TE-toimistoissa. Jokainen esimies vastaa oman osastonsa rekrytointiprosesseista.

– Henkilöstön saatavuus vaihtelee vuosittain. Tällä hetkellä osaavaa työvoimaa on vaikean taloustilanteet vuoksi hyvin saatavissa. Rekrytoinnissa tunnettavuudestamme on paljon hyötyä. Meitä pidetään hyvänä työnantajana, joten samat ihmiset hakeutuvat meille yhä uudestaan töihin. Osa kausityöntekijöistä on ollut meillä jo kymmenenä peräkkäisenä vuonna, Aspia laskee.

Levin Matkailukeskuksen hotelli- ja kylpyläpäällikkö Ulla Rauhala on Aspian kanssa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa työntekijät arvostavat Levin hyviä työsuhde-etuja sekä yrityksen tapaa huolehtia työntekijöiden työhyvinvoinnista.

–Monet kausityöntekijämme tuovat seuraavina vuosina mukanaan uusia työntekijöitä ja ammattitaitoinen joukkomme kasvaa. Samalla uusien rekrytointien tarve vähenee, Rauhala sanoo.

Aspian mukaan yksi työvoiman saatavuutta helpottanut asia on Mara ry:n ja Palvelualojen ammattiliiton pilottiprojektissa kehitetty työaikapankki. Sen avulla työpäivien pidentäminen ruuhka-aikoina ja vastaavasti vapaiden pitäminen hiljaisempina ajanjaksoina on tullut joustavammaksi.

– Työaikapankki on myös helpottanut vakinaisen henkilökunnan määrän lisäämistä, Aspia toteaa.

Taloushallinnon palvelut esimiestyön tukena

Kausityövoiman suuri määrä edellyttää yritykseltä tasokasta ja tehokasta perehdytys- ja koulutustoimintaa. Rauhalan mukaan on tärkeää löytää oikea määrä ammattitaitoisia työntekijöitä oikeaan aikaan. Näin perehdyttäminen voidaan tehdä keskitetysti.

– Koko Levin alueen yhteiset perehdytyspäivät pidetään muutaman kerran vuodessa. Ne ovat tärkeä tilaisuus uusille ja vanhoillekin työntekijöille. Perehdytyspäivän ”palkintona” saa LeviPassin, jolla työntekijä saa etuuksia lähes kaikissa Levin alueen yrityksissä, Rauhala kertoo.

Rauhalan mielestä henkilöstöhallinnan toimenpiteet eivät sinällään ole suuri haaste ammattitaitoisille esimiehille. Suuren työntekijämäärän myötä perehdyttämiseen, työsuhteisiin ja palkkahallintoon liittyvä työ kuitenkin moninkertaistuu.

– Esimiesten tulee tehdä oman ajankäytön riittävyyden suunnittelua etukäteen. On haasteellista johtaa suurta tiimiä ja varmistaa, että kaikki toimivat sovittujen toimintatapojen mukaisesti, Rauhala sanoo.

Rauhalan ja Aspian mukaan Accountor on vastannut pitkään yrityksen koko taloushallinnon hoitamisesta. Nyt yhteistyötä on laajennettu Accountorin tarjoamilla sähköisillä palkka- ja taloushallinnon palveluilla. Ne ovat helpottaneet työvuorosuunnittelua sekä palkkahallinnon ja HRM-palveluiden toteuttamista. Rauhalan mukaan Accountorin sähköiset palvelut ”keskustelevat” keskenään, mikä osaltaan lisää niiden käyttöarvoa.

Rauhala kertoo, että työvuorosuunnittelupalvelu muun muassa laskee automaattisesti ilta- ja pyhätöistä maksettavat lisät, jolloin esimiesten aikaa säästyy. HRM -palveluun voidaan puolestaan tallentaa kaikki henkilöstöön liittyvät tiedot sähköisessä muodossa. Esimerkiksi poissaolo- ja lomailmoituksia ei tarvitse enää tehdä paperisina, eikä sesonkityöntekijöiden perustietoja ole tarpeellista kirjata uudelleen jokaisen työsuhteen alkaessa. Tallennetusta datasta voidaan luoda myös monipuolisia raportteja johdon ja esimiesten käyttöön.

– Palveluiden ansiosta kirjauksiin liittyvät virheet ovat vähentyneet minimiin ja henkilöstöhallinnon rutiinien hoitoon käytettävä aika on lyhentynyt. Kyllä itku tulisi, jos pitäisi palata vuosien takaiseen tilanteeseen, jolloin kaikki asiat kirjattiin paperille ja palkkahallinnon laskelmat piti ynnätä laskukoneella, Rauhala toteaa.

Levin Matkailukeskus Oy lukuina

Perustettu 1981
Pyörittää alueella hotelli-, ravintola-, kylpylä-, kokous, kuntoutus- ja liikuntapalveluita.
Lapin suurin hotelli, jossa 220 huonetta. Ympärivuotinen käyttöaste 65–70 %.
Pääravintolassa 1500 anniskelupaikkaa. Lisäksi muita kokous- ja anniskelutiloja sekä kylpyläravintolat.
Kylpylässä 17 allasta ja 9 saunaa.
Hotellin yöpymisvuorokaudet vuositasolla n 112 000 vrk:ta
Majoitusasiakkaista 60 % kotimaasta, 40 % ulkomaisia vieraita.

Julkaistu aiemmin Vitriini-lehdessä 8/2014.

Tutustu muihin referensseihin