2018_11_28
Uutiset

Lista tulorekisterivalmiuden tarkastamiseen

Noin viiden viikon päästä astuu voimaan kansallinen tulorekisteri. Tämä vaatii valmistautumista yrittäjiltä ja talousjohdolta. Tilitoimistot ja isot yritykset ovat pääasiassa valmistautuneet tulorekisteriin hyvin, mutta osa pienemmistä yrittäjistä ei ole. Laadimme listan, jonka avulla voit tarkistaa, onko yrityksesi asiat hoidossa.

1. Jos olet ulkoistanut palkka- ja matkalaskuasiat tilitoimistolle, asiat ovat todennäköisesti hoidossa. Tilitoimistosi on todennäköisesti tiedottanut sinua asiasta, mutta jos olet epävarma, varmista asia yhteyshenkilöltäsi.

2. Jos yrityksenne hoitaa itse palkanlaskennan ja matkalaskujen maksamisen, tarkista seuraavat asiat:

  1. Varmista, että käytössänne olevista palkanlaskenta- ja matkalaskujärjestelmiinne on päivitetty tulorekisterin vaatimat ohjelmistomuutokset.
  2. Tulorekisteriin tulee ilmoittaa suorituksista ja suorituksen saajista uusia pakollisia tietoja 1.1.2019 alkaen. Nämä tiedot tulee kerätä ennakkoon tämän vuoden puolella ja tallentaa järjestelmiin. Lisätietoa löydätte: https://www.vero.fi/tulorekisteri/yritykset-ja-organisaatiot/yksityiskohtaiset-tulorekisterin-ohjeet/
  3. Tulorekisteriin ilmoitetaan tiedot tulolajikohtaisesti. Nykyiset palkkalajit tulee kiinnittää tulolajeiksi, jotta tiedot ohjautuvat oikein.
  4. Tulorekisteriin voidaan ilmoittaa tietoja kahdella tavalla: teknistä rajapintaa pitkin hyödyntäen tai manuaalisesti Asiointipalvelun kautta. Teknistä rajapintaa varten tarvitaan varmenne ja sen voi noutaa yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Asiointipalvelun kautta ilmoittamiseen tarvitset joko Suomi.fi valtuudet tai uudet  KATSO-valtuudet. Molemmissa valtuuksissa tarvittava rooli on  ”Palkkatietojen ilmoittaminen”. Huomaathan, että hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa 1.11.–14.12. arkisin klo 9–15.
Ota yhteyttä Katso lähin tilitoimistomme Tilaa uutiskirje