2018_06_15

Tiedote: OpusCapitan verkkolaskujen välittäjätunnus muuttuu

Tämä tiedote koskee kaikkia asiakkaitamme, joilla on käytössä verkkolaskujen vastaanotto ja operaattorina OpusCapita.

OpusCapitan verkkolaskujen välittäjätunnus muuttuu yhtiön uudelleenjärjestelyjen vuoksi. 1.6.2018 alkaen OpusCapita Solutionsin uusi välittäjätunnus on E204503. OVT-tunnuksenne säilyy edelleen ennallaan.
Siirtymäaikana myös aiempi välittäjätunnus 003710948874 on voimassa 31.12.2018 asti.

Tarvittavat toimenpiteet:

Muuttakaa yrityksenne verkkosivuilla ja muissa materiaaleissa näkyvä verkkolaskuosoite ja tiedottakaa muutoksesta toimittajia tarvittaessa.

• OpusCapita Solutions tiedottaa verkkolaskuoperaattoreille suoraan muutoksesta. Operaattorit tekevät muutoksen kootusti välitystietoihin, joten tämä muutos ohjaa suurimman osan laskuista uuteen osoitteeseen.
    Vanhalla välittäjätunnuksella kulkevat laskut ohjataan perille 31.12.2018 asti.
  • 1.1.2019 jälkeen laskuttaja saa palautteen, ettei väärällä välittäjätunnuksella lähetetty lasku päätynyt perille ja osoite on korjattava.

Esimerkkinä, mitä muutos käytännössä tarkoittaa yrityksen verkkolaskuosoitteeseen:

Vanha osoite

Uusi osoite

Yrityksen nimi

Esimerkki Oy

Yrityksen OVT-tunnus

Verkkolaskuoperaattori

OpusCapita Group Oy

OpusCapita Solutions Oy

Välittäjätunnus

E204503

Q&A

Mikä on verkkolaskuosoite ja OVT-tunnus? Mikä on välittäjätunnus?

Verkkolaskuosoite on laskuttajan tai vastaanottajan osoite, jonka avulla yrityksille voi lähettää sähköisiä verkkolaskuja. Verkkolaskuosoite voi olla muotoa OVT-tunnus, IBAN-tunnus tai Verkkopalvelutunnus. OVT-muotoinen verkkolaskuosoite lienee yleisin.

OVT-tunnus rakentuu ISO6523-standardin mukaisesta Suomen verohallinnon tunnuksesta 0037, yrityksen Y-tunnuksesta (8 merkkiä ilman väliviivaa) sekä mahdollisesta vapaamuotoisesta 5 merkistä, jolla voidaan antaa organisaation alataso tai kustannuspaikka. Siten OVT-tunnuksen pituus on 12–17 merkkiä.

Verkkolaskut välitetään pankkien tai verkkolaskuoperaattoreiden kautta. Välittäjätunnus yksilöin verkkolaskujen välittäjän. Välittäjätunnus voi olla OVT-tunnus, BIC-osoite tai muu merkkijono.

Mikä on OpusCapitan uusi välittäjätunnus?

OpusCapitan uusi välittäjätunnus B2B-verkkolaskupalvelujen tarjoamiseen on E204503. OpusCapitan välittäjätunnus muuttui 1. kesäkuuta 2018. Yhtiön jakautuminen OpusCapita Solutions Oy:ksi ja Posti Messaging Oy:ksi tapahtui 1. toukokuuta 2018.

Mistä löydän yritykseni välittäjätunnuksen?

Yrityksen verkkolaskuosoite näkyy https://verkkolaskuosoite.fi/ osoitteistossa. Siellä näkyy myös välittäjätunnus.

Yritykseni käyttää OpusCapitan B2B-verkkolaskupalveluja. Mihin toimiin minun pitää ryhtyä välittäjätunnuksen muutoksen takia?

Välittäjätunnuksen muutos koskee kaikkia niitä asiakkaita, jotka käyttävät tällä hetkellä OpusCapitan B2B-verkkolaskupalveluja. Suomessa suurin osa verkkolaskuja käyttävistä yrityksistä on rekisteröity Tieken ylläpitämään verkkolaskuosoitteistoon https://verkkolaskuosoite.fi/ . Osoitteisto sisältää tiedot verkkolaskuja Suomessa vastaanottavista ja lähettävistä yrityksistä ja organisaatioista (mukaan lukien heidän käyttämänsä operaattorin välittäjätunnus). OpusCapitan uusi välittäjätunnus päivittyy tässä julkisessa rekisterissä automaattisesti kaikkien niiden yritysten tietoihin, joiden verkkolaskuoperaattorina on tällä hetkellä OpusCapita Group Oy. Uuden verkkolaskuoperaattorin nimi on OpusCapita Solutions Oy ja uusi välittäjätunnus E204503.

Tarvitseeko minun ilmoittaa toimittajilleni verkkolaskuoperaattorini muuttuneet tiedot?

Suurin osa yrityksistä ja verkkolaskuoperaattoreista käyttää Tieken ylläpitämää verkkolaskuosoitteistoa ja saa päivitetyt tiedot sieltä. Muuttunut verkkolaskuoperaattorin nimi ja välittäjätunnus pitää päivittää yrityksesi julkaisemiin laskutusosoitetietoihin. Lisäksi suosittelemme, että ilmoitat toimittajillesi verkkolaskuoperaattorisi uuden nimen ja välittäjätunnuksen varmistaaksesi, että heillä on ajantasaiset laskutustietosi. Saat asiakasvastaavaltasi lokakuussa listauksen vanhaa välittäjätunnusta käyttävistä toimittajistasi. Listaa voit käyttää apuna tiedottamisen kohdentamisessa.

Accountorin asiakkaat voivat myös kysellä lisätietoja omalta yhteyshenkilöltään