2018_03_21
Uutiset

Uusi palvelu HR- ja palkkaraportointiin

Accountor on kehittänyt uuden HR- ja palkkaraportointipalvelun helpottamaan yritysten säännöllistä raportointia.

- Palvelu on kehitetty pohjautuen pitkäaikaiseen näkemykseemme siitä, mitä palkka-asiakkaat kaipaavat, kertoo Accountorin kehityspäällikkö Johanna Simonsen.

- Enää ei tarvitse pyöritellä materiaaleja excel-taulukoin ja muotoilla graafeja itse.

Raportointijärjestelmä on kehitetty henkilöstöjohtamisen työvälineeksi. Palkkapalveluiden MepcoHRM-järjestelmän käyttäjillä on mahdollisuus saada samat kattavat raportit valmiiksi graafisessa muodossa.

Henkilöstöraportteihin sisältyvät muun muassa henkilöstön rakenne, työsuhteiden luonteet, kestot, vaihtuvuus kuukausittain tai yksiköittäin sekä sukupuolijakauma. Erilaiset mittarit yrityksen henkilöstöstä sekä esimerkiksi uusien ja päättyvien työsuhteiden vertailutaulukointi sekä työsuhteiden päättymisen syyt ovat myös saatavilla. Palkkaraportointi kattaa yrityksen palkka-aineistot, esimerkiksi palkkojen suuruudet eri työtehtävissä ja ylityöt.

- Ehkäpä kiinnostavin on keskiarvoraportointi sukupuolittain. Maksetaanko samasta tehtävästä samaa palkkaa miehille ja naisille? Tasa-arvotilastointiin saadaan tärkeätä tietoa  suoraan palvelun kautta, Simonsen sanoo.

- Palvelu on hyvä työkalu niin johdolle, controllereille kuin esimiehille. Tilastoinnin lisäksi esimerkiksi poissaoloista saa lukuisia raportteja ja graafeja kuten poissaolojen määrät yksiköittäin ja niiden kustannukset. Tämä mahdollistaa myös varhaisen välittämisen mallin toteuttamista paremmin.  Ylitöistä samoin on helppo nähdä missä niitä tehdään ja kuinka paljon, Simonsen kuvaa.

Raporttien kohderyhmät voi räätälöidä tarpeen mukaan. Viimeisimmät tiedot ovat aina saatavilla. Lisäksi esimerkiksi henkilöstötilinpäätökseen, johtoryhmälle ja hallitukselle tarvittavia raportteja saa suoraan ulos. Graafit voi vain kopioida ja liittää omiin materiaaleihin sekä viedä tarvittaessa excel-tiedostoihin.

- Palvelu on rakennettu kokonaisuudeksi, tukemaan henkilöstöjohtamisen kautta koko liiketoimintaa. Kyseessä ei ole raportointi raportoimisen vuoksi, Simonsen kertoo.

Raportointipalvelu on helposti käyttöönotettavissa. Mikäli asiakas on ulkoistanut Accountorille sekä taloushallinnon että palkkahallinnon, kiehtovat graafit yrityksen tilanteesta saadaan yhdestä ja samasta sovelluksesta. Valmiit graafit antavat selkeän kuvan tilanteesta nopeasti, eikä enää tarvitse pyytää erikseen excel-listauksia palkanlaskennasta. Palvelu toimii selaimella ja raporttien ulkoasuihin sisältyvät niin mittarit, piirakat, pylväsgraafit kuin taulukot.

Raportoinnit on myös kohdennettavissa yritysten omien rakenteiden mukaan. Tilastointi ja raportointi onnistuu esimerkiksi toimipaikkojen sijaintien välillä. Vastaavasti vaikkapa divisioona- ja projektitason raportointi onnistuu helposti, eri seurantakohteet luetaan suoraan palkkajärjestelmistä. Kaikki eri jaottelut ovat tuotavissa palveluun yrityksen tarpeiden mukaan.


Haluatko tietää enemmän palvelusta? Voit lukea lisää täältä.

Ota yhteyttä Lisää ajankohtaisia uutisia Tilaa uutiskirje